Lees het voorwoord van lijsttrekker Martijn Pijnenburg

Kansen voor alle Harderwijkers en Hierdenaren!

Klaar voor de toekomst

Het gaat goed met Harderwijk! De stad Harderwijk en het dorp Hierden zijn hard in beweging. De inwoners bewegen zich naar de toekomst, stap voor stap. De afgelopen vier jaar heeft de fractie van D66 zich sterk gemaakt voor deze beweging. En de komende jaren zal onze jonge groep mensen zich blijven inzetten voor het klaarstomen van Harderwijk voor de toekomst. Wij willen Harderwijk nóg vrijer, nóg ambitieuzer en nóg groener maken. Dat is de rode draad waaraan je onze keuzes de komende jaren kunt herkennen.

Vrijheid

Samen zetten we ons in voor een Harderwijk waar iedereen zichtbaar en veilig zichzelf kan zijn. Of je vrouw of man bent, gelovig of ongelovig, waar je wieg stond of van wie je ook houdt: in ons Harderwijk krijg je de ruimte om jezelf te ontwikkelen en in vrijheid jezelf te zijn. We maken de stad klaar voor de familie van nu, die er anders uitziet dan de familie van de vorige eeuw. We willen mensen meer regie geven over hun eigen leven, in welke levensfase zij ook belanden. Door goede scholing en voorlichting kun je ook de juiste keuzes maken om zelf aan het roer te staan. En het betekent dat er minder regels nodig zijn. Vrijheid van onze ondernemers, zeker die in de binnenstad, staat al langer onder druk. Die vrijheid willen wij ze zo snel mogelijk teruggeven!

Ambitie

Het is niet de enige oplossing voor de binnenstad, maar wel een heel belangrijke. D66 staat voor een gezonde groei van het toerisme, die goed is voor de Harderwijker ondernemers. Met voldoende mogelijkheden om wat langer te genieten van ons bruisend uitgaansleven. We willen meer investeren in nieuwe technologie. Het nog aantrekkelijker maken voor jonge en innovatie bedrijven om hun bedrijf in onze stad te laten groeien. Industrieterrein Lorentz willen we eindelijk volbouwen. Maar we zien ook in de omgeving kansen voor goed werk. Lelystad Airport zal werk opleveren, als we er slim op inspelen. Onze groeiende stad is toe aan beter en schoner vervoer. D66 zal zich blijven inzetten voor intercitystation Harderwijk.

Groen

De afgelopen vier jaar heeft D66 zich sterk gemaakt voor de verduurzaming van Harderwijk. Maar we zijn er nog lang niet. De komende vier jaar willen we ons inzetten voor nog meer aandacht voor een groene stad. Zodat onze kinderen en kleinkinderen ook in een schone stad tussen het groen kunnen opgroeien. We maken ruimte voor schoon vervoer, voor groen in de wijken, zetten nog meer in op duurzame energie en zien ons afval als grondstof.

Ten slotte

U kunt al onze plannen uitgebreid lezen in dit programma. Het is een richtingwijzer voor onze raadsleden in de komende vier jaar. Maar besturen is vooruitzien. De afgelopen jaren hebben we om ons heen gezien dat angstvallig vasthouden aan een verkiezingsprogramma als excuus kan worden gebruikt voor slechte beleidskeuzes, die de stad geweld aandoen. De enige verkiezingsbelofte die ik doe, is dat wij de komende vier jaar in gesprek blijven gaan in de stad, om te zien wat leeft bij u als inwoner om daarop in te spelen. Samen met u stomen we Harderwijk en Hierden zo klaar voor de toekomst. D66 krijgt het voor elkaar!

Martijn Pijnenburg
Lijsttrekker D66 Harderwijk-Hierden