donderdag 9 juli 2020

Tien stappenplan naar betere afvalverwerking

Afvalscheiden? Kies voor de meest duurzame en betaalbare optie!

Afval willen we in de toekomst zoveel mogelijk opnieuw gebruiken als grondstof. Vanavond neemt de gemeenteraad een besluit over het nieuwe beleid. D66 gaat voor de meest duurzame en betaalbare keuze: een combinatie van bronscheiding én nascheiding.

Bronscheiding

GFT, glas, papier en textiel apart inzamelen

Nascheiding

Plastic, metaal en drankverpakkingen achteraf door machines uit het restafval laten filteren

Meest duurzaam en betaalbaar

De combinatie van bronscheiding en nascheiding is ‘the best of both worlds’. In 2016 werd voor het eerst gesproken in de raad over ‘Van afval naar grondstof’ (VANG). De techniek heeft ons in vier jaar ingehaald. Bronscheiding is niet meer de meest duurzame en betaalbare optie. Een veel efficiëntere manier om te verwerken is nascheiding. Machines behalen hogere kwaliteiten in het scheiden van afval. Doel is zo duurzaam mogelijk. De overheid is er voor inwoners; dus zo eenvoudig, efficiënt en effectief mogelijk.

Vervuiler betaalt

Als het aan D66 ligt dan gaat inderdaad de vervuiler betalen. Maar dit moet wel op een eerlijke manier gebeuren. Een laag basistarief, zodat dit betaalbaar is voor alle huishoudens en een hoger bedrag per keer waardoor mensen met veel afval iets meer betalen. Daarnaast ook voorsorteren op betalen op gewicht in plaats van volume, zodat je ook écht betaalt voor wat er in je container zit.

Tien stappenplan naar betere afvalverwerking

1. Voorlichting: Zorg voor goede voorlichting: maak helder hoe je goed moet scheiden én kom met tips hoe je minder afval kunt produceren.
  2. Tijd: Laat mensen wennen aan het nieuwe idee, zodat inwoners weten wat ze kunnen verwachten.
  3. Supermarkten: Wij willen dat er gesprekken gevoerd worden met ondernemers en supermarkten, zodat zij ook helpen dat er zo min mogelijk verpakkingsafval bij mensen binnen komt.
  4. Onderwijs: Laat het onderwijs ook meedoen door alle basisscholen te helpen om beter en goedkoper hun afval te scheiden. Jong geleerd is oud gedaan.
  5. Kilogram: Ga zo snel mogelijk naar beprijzing per kilogram. Plastics zijn licht, maar nemen wel veel ruimte in. Je betaalt dan voor wat er in je bak zit en niet voor lucht. Wel zo eerlijk.
  6. Extra aandacht: Zorg voor een goede regeling voor mensen die niet in staat zijn hun afval te beperken, bijvoorbeeld door medisch afval.
  7. Hoogbouw/binnenstad: Wij zijn blij dat ook voor inwoners bij hoogbouw en de binnenstad de mogelijkheid er komt om hun GFT te scheiden in containers
  8. Slotjes: Onderzoek de mogelijkheid van sloten op containers om dumping tegen te gaan.
  9. Ja-/Jasticker: Ga aan de slag met deze sticker, zodat alleen mensen die folders en krantjes willen deze ook krijgen. Dit zorgt voor minder verspilling.
  10. Prijs: Voorkom dat de kosten voor inwoners stijgen door een nieuw systeem.