donderdag 19 september 2019

Dim van Rhee Ereburger van Harderwijk

Aan het begin van de raadsvergadering van donderdagavond heeft Dim van Rhee de Harderwijker Erepenning ontvangen. Burgemeester Harm-Jan van Schaik heeft de Erepenning namens de gemeenteraad uitgereikt en Van Rhee tot Ereburger van Harderwijk benoemd. Ook voor D66 heeft Van Rhee veel betekend, onder meer als fractievoorzitter in de gemeenteraad.

Grote verdiensten

‘De heer van Rhee heeft zich op sociaal, politiek, bestuurlijk, cultureel en historisch gebied gedurende lange tijd op uitzonderlijke wijze verdienstelijk gemaakt voor de gemeente Harderwijk en haar inwoners. En doet dat nog steeds’, aldus de gemeente op de website.

Politiek

In 1981 en 1982 schreef Dim van Rhee mee aan het landelijk verkiezingsprogramma van D66. In 1984 trad hij toe tot het afdelingsbestuur van D66 Harderwijk en een jaar later tot het bestuur van Progressief Harderwijk, de lokale samenwerking waarin D66 meedraaide. Van 1986 tot 1993 was hij fractievoorzitter van Progressief Harderwijk in de gemeenteraad, totdat D66 besloot als zelfstandige partij deel te nemen aan de eerstvolgende verkiezingen. Van 1994 tot 1998 was Dim van Rhee fractievoorzitter van D66, van 1998 tot 2000 van de combinatie D66/PH. Driemaal was hij lijsttrekker tijdens de lokale verkiezingen.

Fractievoorzitter

In de jaren dat Dim van Rhee als gemeenteraadslid actief was, was hij de stem van progressief Harderwijk. Hij zette zich in voor meer betrokkenheid van inwoners, onder meer door uitbreiden van het inspreekrecht in commissies en raadsvergaderingen, wierp zich op voor culturele activiteiten en als oppositieleider werd hij gezien als de ‘kritische luis in de pels van politiek Harderwijk’. De rol van de oppositie wist hij te vergroten, door als vanzelf steeds meer betrokken te worden bij het maken van beleid. Zelf heeft Van Rhee het idee van Harderwijk als ingedut stadje altijd verafschuwd. Net als de benepenheid en kleingeestigheid van de raad van de jaren ’90. ‘Alles wat nieuw is, boezemt angst in bij een groot deel van de raad’, aldus Van Rhee in een interview in die jaren.

Na de politiek

Maar de verdiensten van Dim van Rhee zijn misschien wel groter geweest na zijn tijd in de raad. Hij heeft deelgenomen aan tal van lokale initiatieven. Hij is bij een breed publiek bekend als dé quizmaster van Harderwijk, die via HK13 en Harderwijk FM regelmatig de Harderwijker huiskamers binnenkomt. Hij is voorzitter van de Patiënten adviesraad van het St. Jansdal ziekenhuis, van de Stichting Viering Bevrijdingsdag Harderwijk en de Stichting Stadsdichter. Daarnaast was hij in de afgelopen twintig jaar onder meer voorzitter van Harderwijk op IJs, Harderwijk FM, het comité Belgenkamp, het comité Koloniaal Werfdepot en de Stichting Harderwijk Hanzestad.

Gefeliciteerd

In 2001 werd Van Rhee al benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en werd hij verkozen tot Harderwijker van het Jaar. ‘De afgelopen jaren kun je in Harderwijk onmogelijk om Dim van Rhee heen. Om de zoveel tijd kom je weer een nieuw initiatief tegen, waarvan Dim de geestelijk vader is. Of het gaat om de belangen van patiënten in het ziekenhuis, een bruisend evenement als Harderwijk op IJs, het nieuw leven inblazen van de lokale media of het herdenken van de oorlog, Dim heeft zich al wel eens laten gelden. Zijn benoeming tot Ereburger is hem van harte gegund’, aldus de fractie in een eerste reactie.

Bestuur en fractie feliciteren Dim van Rhee van harte met zijn benoeming tot Ereburger van Harderwijk!