zaterdag 7 april 2018

D66: Doe recht aan nieuwe verhoudingen Harderwijk

“Het voorstel van informateur Esmeijer doet onvoldoende recht aan de veranderde stemverhouding in de Harderwijker raad”, aldus D66-fractievoorzitter Martijn Pijnenburg in een eerste reactie op het verslag van de informateur. “De verkiezingsuitslag laat zien dat alle Harderwijkers voor verandering hebben gekozen en de voorgestelde coalitie is alles behalve anders. Ik wil voor alle Harderwijkers mijn uiterste best doen om te werken aan de stad waar 21 maart om gevraagd is.”

Voor de D66-fractie is het huidige voorstel nog niet in beton gegoten. “Wij verwachten dat Harderwijk Anders en de VVD alleen akkoord gaan met een coalitie die als een huis staat voor de vrijheid van de Harderwijkers. Het is voor D66 het belangrijkste thema in het verkiezingsprogramma, in de campagne en in de coalitiebesprekingen. Ook de komende jaren zullen we er ons – in coalitie of oppositie – volledig voor inzetten. Net als de afgelopen jaren in goede samenwerking met Harderwijk Anders en de VVD”, aldus Pijnenburg.

Mochten de coalitiebesprekingen de komende weken stranden, dan is D66 zeker bereid om weer aan te schuiven aan de onderhandelingstafel. Pijnenburg: “We hopen dat de komende weken veel thema’s raadsbreed worden ingevuld. Met grote en kleine partijen. Daar hebben we in eerdere gesprekken ook voor gepleit. En laat de gehele raad zoeken naar goede samenwerking tijdens de raadsperiode, zoals we in Harderwijk inmiddels gewend zijn.”