vrijdag 23 maart 2018

Geweldig resultaat D66 in Harderwijk

D66 Harderwijk stijgt na de verkiezingen van 21 maart van 2 naar 3 zetels in de Harderwijker gemeenteraad. Een geweldig resultaat. Als D66 zijn we onze kiezers dankbaar voor het vertrouwen, dat ze ons hiermee hebben gegeven. En we zullen er de komende jaren alles aan doen om dit vertrouwen om te zetten in goede initiatieven en besluiten voor Harderwijk en Hierden! Zoals je gewend bent, samen met de inwoners van onze stad en ons dorp.

Felicitaties

Als eerste zijn felicitaties op zijn plaats voor de twee grote winnaars van de verkiezingen: Harderwijk Anders en de VVD. Als D66 zijn wij blij met de groei van partijen, waarmee wij de afgelopen jaren constructief hebben kunnen samenwerken en waarmee we op de inhoud op veel punten overeenkomen. Daarnaast feliciteren we GroenLinks en de SGP met het toetreden tot de Harderwijker gemeenteraad. Beide partijen hebben in de campagne aangekondigd veel te willen doen om Harderwijk te verduurzamen, een thema waarin we elkaar de komende jaren hopelijk vaak gaan vinden.

Aardverschuiving

De verkiezingen betekenen een aardverschuiving in het politieke landschap in Harderwijk. Progressieve en liberale partijen winnen 4 zetels en krijgen maar liefst 18 van de 29 zetels in handen. Harderwijkers en Hierdenaren hebben massaal gekozen voor vrijheid om zelf te bepalen hoe zij hun leven indelen. Met deze uitslag krijgen ondernemers eindelijk de vrijheid om zelf te bepalen wanneer zij hun winkels openen: die koopzondag komt er!

Jonge fractie

De nieuwe fractie van D66 zal gaan bestaan uit huidig raadslid en lijsttrekker Martijn Pijnenburg (30) en nieuwkomers Anke Buurman-Kuiper (28) en Thijs Melkert (32). Na de jongste lijsttrekker en de jongste kandidatenlijst komt D66 de komende jaren dus ook met verreweg de jongste fractie in de Harderwijker gemeenteraad. We blijven ons de komende jaren inzetten voor verjonging en vernieuwing van de politiek.

Vanmiddag hebben Martijn, Anke en Thijs hun benoemingspapieren getekend en donderdag 29 maart a.s. worden zij officieel geïnstalleerd als raadslid van Harderwijk. Bij deze openbare vergadering is iedereen van harte welkom. Om 19:30 uur begint de vergadering in de raadzaal in het stadhuis van Harderwijk.

Verdeling portefeuilles

Aanstaande maandag vergadert de fractie voor het eerst deze nieuwe raadsperiode. De portefeuilles voor de komende jaren worden verdeeld onder de raadsleden en overige fractieleden, die hen zullen ondersteunen in hun werk.